söndag 17 augusti 2014

Hur gick det sen?

Malmöfestivalen är i full gång med ett utbud som nästan kan vara ångestskapande. Vad ska jag välja?
   Men redan på Malmö central finns ett måste, för mig, men kanske mest för barnfamiljer med barn över tre år. Där har Finlandsinstitutet byggt upp en interaktiv utställning av Tove Janssons bok Hur gick det sen? Varje bokuppslag är uppförstorat och försett med roliga detaljer och ljudillustrationer. Utställningen är gjord med anledning av Tove Janssons hundraårsjubileum.

I ett hörn av utställningen finns möjlighet att skapa sina egna Mumintroll. Det är återSKAPA som står för den delen med personal och material. Deras tanke är att arbeta för en hållbar utveckling. De arbetar bland annat med industrispill som skänkts av företag. De finns i Malmö och går att boka för workshops av olika slag. Du kan läsa mer på deras webbplats
Utställningen finns i kakelhallen på Malmö central och är öppen varje dag under Malmöfestivalen. Läs mer HÄR
Tove Jansson och hennes Mumintroll är kända över stora delar av världen. Det är inte bara jag som slukade hennes böcker som barn. I helgen välkomnade jag ett ungt par från Lettland som ska hyra ett hus här i min by under studietiden i Sverige. I huset bor katten Mummi som hyresgästerna förväntas ta hand om. Ah Mummi sa den ene studenten, precis som början på Tove Janssons Mumintroll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.