tisdag 5 maj 2015

Historiskan



Igår fick jag brev från min äldsta dotter. Det var en tidning, Historiskan . Den är alldeles färsk och handlar  om Kvinnohistoria. En tidning som alla högstadie- och gymnasiebibliotek borde köpa in direkt. Inte minst med anledning av de skrämmande rapporter som vi har kunnat läsa, om hur få kvinnor som finns med i läromedlens skildringar. Jag har redan läst många intressanta artiklar. Här finns även filmtips och boktips. Dessutom fick jag lära mig att det finns ett Virtuellt kvinnomuseum med spännande utställningar.





För ett kort tag sedan kom ytterligare en del i Flickornas historia ut. Nu finns skildringar från Sverige, Europa och Världen. Berättelserna sträcker sig från forntid fram till nutid.









Sen kan jag inte låta bli att slå ett slag för Solveig Hultgren-Olsson fantastiska berättelser om torparflickan Elin. Serien startat med Siden sammet trasa lump vid förra sekelskiftet. I sjätte delen är vi framme vid 1930-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.