fredag 5 februari 2016

Perspektiv

Jag tycker det är så fascinerande vad lite perspektiv kan göra. I livet, och med bilder. Jag kom att prata konst med skolans vaktmästare, och vi förundrades över de där skulpturerna som från sidan bara ser ut som en hög med skrot, men från exakt rätt vinkel blir ett fantastiskt porträtt eller scen. (De har delats i mitt facebookflöde, men nu när jag skulle hitta ett exempel så lyckas jag inte...) Han tipsade mig om konstnären Julian Beever som gör sina konstverk på gatan, med kritor. Tydligen så ser de inte så häftiga ut för det mänskliga ögat, men när de ses genom en kameralins framträder känslan av djup och perspektiv tydligt. Jag blev sittande en lång stund helt mållös. Titta här "Waste of water", till exempel:



Ganska otroligt, tycker jag. Och vid första riktiga kontakt med vatten så är allt förstört.

Här får du en bild av hur det ser ut i "verkligheten", från fel vinkel. och hur bilden ska ses.
Vill du kolla fler bilder så finns det HÄR.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.